Duurzaam overnachten in erfgoed

In 2014 ontvingen we de eerste gasten in De Oude Zondagschool. In 2016 zijn we (weer) in de Achterhoek gaan wonen en hebben we ons jaren ’50 boerderijtje energieneutraal gemaakt. Ook De Oude Zondagschool hadden we zeer energiezuinig gemaakt, maar het is echt waanzinnig hoeveel de techniek er in een paar jaar op vooruit is gegaan. Daarom hebben we ook De Oude Zondagschool nog verder verduurzaamd. Vanaf 2021 is de woning van het gas af met een warmtepomp.

Lokale energie coöperatie

Omdat De Oude Zondagschool een monument is mogen er geen zonnepanelen op het dak. Daarom hebben we voor een kleine lokale energie coöperatie gekozen, die zonnepanelen heeft op de daken van een aantal grote schuren. De panelen op twee van deze daken zorgen voor voldoende stroom voor het normale verbruik inclusief de warmtepomp. Deze kleine coöperatie is weer lid van de Achterhoekse energiecoöperatie Agem, zodat we ook in de winter elektriciteit van windmolens in de regio hebben.

"Door de warmtepomp en zonnepanelen via de lokale energiecoöperatie is De Oude Zondagschool energieneutraal!

Nog meer besparen

Eerder hadden we alle verlichting al vervangen door led verlichting, dit konden we heel duidelijk terug zien in het elektriciteitsverbruik. In 2020 is de gaskookplaat vervangen door een inductieplaat. Ook hebben we de mechanische ventilatie CO2 gestuurd gemaakt, waardoor deze altijd optimaal is afgesteld. De luxe douche verbruikt de helft minder water. We houden maandelijks het energieverbruik in de gaten om te kijken of we meer kunnen besparen.

"Er is een snelle laadpaal direct bij De Oude Zondagschool voor je elektrische auto. Dat is wel zo prettig!”

Circulair bouwen

De zondagschool was een leegstaand gebouw, die we een nieuwe functie hebben kunnen geven; een mooie vorm van circulair bouwen. Bij de verbouwing van De Oude Zondagschool hebben we veel oude bouwmaterialen hergebruikt. Zo is het karakteristiek eiken houten plafond behouden en is de houten vloer gemaakt uit hergebruikte planken van goederenwagons. Ook oude deuren, klinken, houten sierlijsten en tegels zijn hergebruikt. Ben je benieuwd bekijk de foto's van de verbouwing en lees ons verhaal over het hoe en waarom van het verduurzamen van De Oude Zondagschool.

In 1996, toen de zondagschoolvereniging werd opgeheven, hebben mijn ouders het schooltje gekocht. Het werd gebruikt voor feestjes. Gaandeweg werd het minder en dreigde het schooltje te verpauperen.”

Vintage of natuurlijk

Ook zijn er veel vintage meubels en lampen hergebruikt zodat je historie in het pand voelt maar ook omdat het hartstikke duurzaam is. De bank is nieuw gekocht direct bij de meubelmaker vanuit een restpartij. Op de vloer beneden ligt natuurlijk marmoleum. Voor alles wat aan vervanging toe is kiezen we zoveel mogelijk voor hergebruikt of ecologisch. Bijvoorbeeld een vliegengordijn van gedroogde maisbladeren en een verduisterend rolgordijntje van 100% gerecycled materiaal. De bedden van hotelkwaliteit zijn grotendeels circulair en het beddengoed is van ecologisch katoen.

Sandra: “De Oude Zondagschool is mooier geworden dan ik had durven dromen. Na honderd jaar kan dit schooltje weer vijftig jaar vooruit, daar ben ik trots op!”

Tijdens je verblijf

Natuurlijk wordt het afval gescheiden, op plastic, metaal, drankverpakking, gft, papier, karton en restafval. ​Door goede afvalscheiding is er in de gemeente Aalten heel weinig restafval. Voor de schoonmaak maken we gebruik van ecologische producten. Een lekkere biologische wijn en fairtrade koffie en thee staan voor je klaar. Voor de kids staat er een kan sap klaar van 100% biologisch fruit zonder toevoegingen.

Een lokaal ontbijt kun je bestellen bij Het Aaltens Ontbijtje! Op minder dan een kwartiertje lopen is de boerderijwinkel Lensink, met groente, eieren, eigen aardappelen en zelfgemaakte frieten. In de Heurne is Landwinkel Smits, veel lokale producten en aandacht voor duurzaamheid. Je kunt ook vooraf een Noabersbox bestellen. met verse lokale producten en deze aan huis laten bezorgen. Bij IJzerlo kan er verse boerderijmelk getapt worden bij Melktap Koskamp, ook kun je hier vlees kopen. Op de website van Lekkerder bij de boer vind je meer boerderijwinkels in de omgeving van Aalten.

Voor meer lokale tips zie onze faq.

“Het platteland is nog leuker als in kopen doet in de buurt bij de boerderijwinkels, ook kun je vooraf een Noabersbox bestellen.”

Gastvrij en betrokken

We doen ons uiterste best om je gastvrij te ontvangen. Je boekt direct bij ons, zodat wij je direct verder kunnen helpen. Heb je speciale wensen? Laat het ons weten. We proberen een gastvrij gevoel te geven met kleine dingen, koffie die klaar staat als je aankomt, kunnen kiezen welke bedopstelling je wilt of je verwonderen over een boekenplank vol met lokale geschiedenis.

Gastvrijheid is ook persoonlijke communicatie, ontvangst en klaarstaan tijdens het verblijf als er iets nodig is en blijven luisteren naar ervaringen van onze gasten.