Ons C-Tour verhaal

In februari hadden we bezoek van C-Tour, een Europees project dat duurzame kleinschalige toeristische good practices in beeld brengt om zo andere ondernemers te kunnen inspireren. We hebben uitgebreid kunnen vertellen over ons nieuwste project Paviljoen Esch. Maar ook over ECO logies met prachtige duurzame kleinschalige plekjes in Nederland en België.

Juist de kleine toeristische ondernemers werken lokaal en kunnen samen een grote impact maken.

We nemen je mee

We nemen je mee hoe het voor ons twaalf jaar geleden begon met een oud zondagsschooltje dat in eigendom van de familie was. Het verkoopboekje van de makelaar lag al klaar toen we zeiden: “daar moeten we wat mee gaan doen”. Het schooltje was een monument, we hebben veel historische materialen verzameld en gerestaureerd en we hebben het zondagsschooltje goed geïsoleerd. Een paar jaar geleden zijn we ook hier van het gas gegaan en hebben we letterlijk een groene warmtepomp geplaatst. Toen is ook het idee ontstaan om ECO logies te beginnen.

Het inspireert ons enorm hoe ieder uniek ECO logies plekje op een eigen manier aan duurzaamheid werkt. Van harde energiebesparende maatregelen, tot aan het maatschappelijk lokaal ondernemen tot in de kleinste details. Wat we mooi vinden is dat dit ook anderen weer inspireert.

Paviljoen Esch

Waar we nu Paviljoen Esch bouwen, stond alleen een caravan. Het voordeel is dat we daardoor in alle aspecten duurzame keuzes konden maken omdat we van nul af konden beginnen. We gaan hier echt iets bijzonders van maken, ook voor de lange termijn. In het interview laten we de bijzondere werking van houtvezelisolatie zien, vertellen we over cementloos beton en tonen een prachtige circulaire vondst voor het balkon. Er is zoveel te vertellen, dat dit allemaal niet in één video past. Maar een ontzettend leuke ervaring om aan dit mooie Europese project bij te kunnen dragen.

We zien in de jongere generatie dat ze anders durven na te denken over bredere impact en financieel rendement, een hele mooie kracht om duurzaam en circulair te ondernemen, dat is de toekomst!

Zon, regen en warmte

De bouw van Paviljoen Esch vordert gestaag maar zeker, vooral Jeroen brengt vele uren op dit bijzondere plekje door. Nog net voor de kerstvakantie zijn de dekvloeren in Paviljoen Esch gegoten. Net zoals de betonnen vloer en kelder is dit ook cementloos eco beton met een veel lagere CO2 uitstoot. We waren blij dat de warmtepomp een paar weken later geïnstalleerd werd. De massief houten CLT constructie van Paviljoen Esch had veel regen te verstouwen gehad tijdens de bouw. Met de warmtepomp konden we het gebouw stap voor stap opwarmen en drogen.

Het mooie van een cementloze vloer is dat de warmte van de vloerverwarming beter doorgegeven wordt dan bij een traditionele vloer.

Niet lang daarna zijn de zonnepanelen geplaatst! Je moet vanaf de begane grond wel heel goed kijken om iets te zien. Op een paar plekken zie je net een puntje boven de dakrand uitpiepen, maar voor de rest zijn ze helemaal onzichtbaar. Ook willen we regenwater hergebruiken voor toiletten, wasmachine, terrein of voor het streeploos wassen van de ramen. Vorig jaar is de 6000 liter tank ingegraven en aangesloten op de hemelwaterafvoer van het dak. Nu hebben we ook de pomp en het filtersysteem aangesloten. We zijn best onder de indruk van het hele systeem!

Op het paviljoen liggen de panelen op het oosten, zuiden en westen! Zo hebben we de gehele dag door opbrengst en belasten we het net niet onnodig.

Afwerking met massief vuren

Binnen zijn we druk bezig met de afwerking. Net zoals de wanden zijn ook de binnendeuren van massief kruislaags vurenhout. De deuren zijn direct in de massief houten wanden geplaatst met onzichtbare scharnieren. Hierdoor vallen de deuren helemaal niet op in de wanden. Ook de kasten en dubbele wandjes zijn van massief drielaags vuren panelen. Eigenlijk exact hetzelfde als de wanden en plafonds, maar dan een stuk dunner.

De dubbele wandjes zijn nodig om alle techniek te verbergen.

In het groen

Ook buitenom vordert het werk gestaag. Zo hadden we weer een plantdag! We hebben namelijk 120 nieuwe struikjes op het nieuwe 'heuveltje' voor Paviljoen Esch geplant. Een mooie mix van meidoorn, sleedoorn, rode kornoelje, gelderse roos, hondsroos en vlier. Dit past mooi bij de wilde haag langs het zandpad die we een jaar geleden hebben geplant.

De struikjes zullen in de komende jaren meer en meer voor beschutting zorgen voor dier en mens!

Ook hebben we een mooie partij gebruikte terrastegels gevonden. Nadat de pergola klaar is gaan we rondom het paviljoen een terras aanleggen.

Het terras komt wat hoger te liggen dan, zodat het paviljoen mooi vrij komt te liggen.